شش قطعه اصلی و حمل خودرو از تهران به کرمان وظایف آنها: بلوک سیلندر: بدنه اصلی موتور، سیلندرها (فضاهای استوانهای) را که پیستون در آنها حرکت میکند، در خود جای داده است. بلوک سیلندر همچنین شامل مجاری روغن و مجاری مایع خنککننده است. سرسیلندر: بالای بلوک سیلندر نصب شده و محفظه احتراق را تشکیل میدهد. سرسیلندر شامل سوپاپها، میل بادامکها و شمعها است که وظیفه کنترل ورود و خروج گازها و تزریق سوخت را بر عهده دارند. پیستون: در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی دارد و نیروی تولید شده توسط انفجار را به شاتونها منتقل میکند. شاتون: میلهای که پیستون و میل لنگ را به هم متصل میکند و حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل میکند. میل لنگ: شفت اصلی موتور، حرکت خطی پیستون را از طریق شاتونها به حرکت چرخشی تبدیل میکند و نیروی چرخشی را حمل خودرو از تهران به کرمان به گیربکس و در نهایت به چرخها منتقل میکند. سوپاپ: سوپاپهایی که جریان سوخت و هوا را به داخل سیلندرها و خروج گازهای احتراق کنترل میکنند. سوپاپهای ورودی و خروجی وظیفه جداسازی مجاری هوا و گاز خروجی را بر عهده دارند. میل سوپاپ: با چرخش شفت اصلی کنترل میشود و باز و بسته شدن سوپاپها را از طریق تسمه تایم یا تسمه دنده کنترل میکند. شمع: در موتورهای بنزینی، شمع با ایجاد جرقه، مخلوط سوخت و هوای فشرده را مشتعل میکند. مراحل عملکرد موتور (چرخه چهار مرحلهای): مکش: پیستون در حالی که سوپاپ ورودی باز است به سمت پایین حرکت میکند. این کار مخلوط سوخت و هوا را به داخل سیلندر میکشد. تراکم: پیستون در حالی که سوپاپ ورودی بسته است به سمت بالا حرکت میکند. این حرکت مخلوط سوخت و هوا را فشرده کرده و فشار آن را افزایش میدهد و برای احتراق آماده میشود. احتراق (انفجار): شمع جرقه میزند و باعث انفجار کوچکی میشود. گازهای با دمای بالا که در اثر انفجار تولید میشوند، پیستون را به سمت پایین هل میدهند و انرژی جنبشی تولید میکنند. اگزوز: پیستون در حالی که سوپاپ اگزوز باز است به سمت بالا حرکت میکند. این کار گازهای احتراق شده اگزوز را از طریق لوله اگزوز خارج میکند. این چرخه چهار مرحلهای به طور حمل خودرو از تهران به کرمان مداوم تکرار میشود تا موتور روشن بماند.
- ۱ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر